Hitta!
Generic filters

En Skol-IF på varje skola – en framtida verklighet eller bara en dröm?

[bctt tweet=”Tänk dig en Skol-IF på varje skola. Låter det som en möjlighet eller är det bara en overklig dröm? Tänk om det är möjligt, vad skulle i så fall krävas för att uppnå målet?” username=”skolidrott”]

En strategi för varje Skol-IF

Eftersom förutsättningarna för varje skola skiljer sig åt kommer det krävas flera olika strategier för att bilda Skol-IF på alla skolor. Hur kan vi då bättre förstå de olika förutsättningarna för skolorna? Kanske med hjälp av den här analysmodellen som kategoriserar skolorna utifrån fyra olika slags förutsättningar:

[bctt tweet=”Vill vi uppnå målet med en Skol-IF på varje skola måste vi vara beredda på att göra det jobb som krävs utifrån varje enskild skolas förutsättningar.” username=”skolidrott”]

Visst låter det enkelt att arbeta med de skolor som både har ett stort intresse bland unga och ett stort stöd från vuxenstöd och skolledning? Tänk då på utmaningen att bilda en Skol-IF på en skola med noll intresse bland de unga och inget stöd från varken vuxenstöd eller skolledning? Hur skulle den strategin kunna se ut som skapar intresse från grunden?

Vi gör det enkelt att bilda Skol-IF istället

Kanske är det bättre om vi bestämmer oss för att göra det enkelt för oss. Vi bildar bara Skol-IF på de skolor där det redan finns intresse och där det redan finns ett bra stöd! Fast missar vi inte det som är poängen med Skolidrottsförbundet då? Om vårt uppdrag i världen är att engagera unga i Skol-IF så kan vi väl inte ge oss förrän vi har nått vår fulla potential?

[bctt tweet=”Vår fulla potential är när det finns en Skol-IF på varje skola med stort intresse bland unga och med stort stöd från både vuxenstöd och skolledning! ” username=”skolidrott”]

Visst låter det som ett evigt arbete för att nå dit, men vem har sagt att det ska vara enkelt? Vårt mål, att nå vår fulla potential, bör vara så lockande att vi alla är beredda att göra vad vi kan för att nå dit. Vad du och jag gör kommer att göra stor skillnad och vara direkt avgörande för om en Skol-IF på varje skola bara är en dröm eller om det en dag kommer att vara verklighet.

När vi har nått vår fulla potential.
Det är väl då det roliga börjar?